Çin küresel otomobil ihracatında Japonya’yı geride bıraktı

featured
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

Çin Binek Otomobil Birliği’ne (CPCA) göre Çin, 2023 yılında dünyanın en büyük otomobil ihracatçısı olarak Japonya’yı geride bıraktı. Salı günü düzenlenen bir basın toplantısında yapılan duyuru, Çin’den yapılan otomobil ihracatında %62’lik bir artışla rekor kırarak 3.83 milyon araca ulaşan önemli bir sıçramanın altını çizdi. Bu rakam, ikinci el araçlar hariç olmak üzere yılın ilk 11 ayında 3,5 milyon olan Japon binek otomobil ihracatını geride bıraktı.

Çin’den 2023 yılının tamamında yapılacak toplam otomobil ihracatının yaklaşık 10 milyar dolar değerinde 5,26 milyon adede ulaşacağı tahmin ediliyor. Buna karşılık, Japonya’nın otomobil ihracatının aynı dönem için yaklaşık 4,3 milyon adet olacağı tahmin ediliyor. Bu istatistikler, özellikle BYD gibi elektrikli araç (EV) üreticilerinin yükselişiyle birlikte, Çin’in küresel otomobil ihracat pazarında artan hakimiyetinin altını çiziyor. Hatta BYD, dördüncü çeyrekte dünyanın önde gelen elektrikli araç satıcısı olarak Tesla Inc’i (NASDAQ:TSLA) geride bıraktı ve satışların çoğunluğu Çin’de gerçekleşti.

Çin’in otomobil ihracatındaki artış, bazı hükümetler arasında kendi yerel otomobil endüstrileri üzerindeki etkisi konusunda endişelere yol açtı. Avrupa Komisyonu Eylül ayında Çin yapımı elektrikli araçlarla ilgili bir soruşturma başlatarak korumacı olarak değerlendirilebilecek potansiyel sübvansiyonları incelemeye aldı. Benzer şekilde, ABD’deki Biden yönetimi de geçen ay Wall Street Journal tarafından bildirildiği üzere, elektrikli araçlar da dahil olmak üzere belirli Çin mallarına yönelik gümrük vergilerini artırmayı düşünüyor.

Çin gümrükleri önümüzdeki Cuma günü Aralık ayı ticaret verilerini açıklayacak ve bu da ülkenin ihracat rakamları hakkında daha fazla bilgi sağlayabilir. Tesla da 344.078 adet Çin yapımı elektrikli araç ihraç ederek Çin’in ihracat artışına katkıda bulundu.

Yurt içinde ise Çin’in otomobil pazarı 2023 yılında üst üste üçüncü büyüme yılını yaşadı ve araç satışları %5,3 artışla 21,93 milyona ulaştı. Özellikle, saf batarya ile çalışan araçların satışları %20,8 oranında artarken, tamamen elektrikli modellere göre daha uygun fiyatlı olan plug-in hibrit araçların satışlarında %82,5’lik bir artış görüldü. UBS otomobil analisti Paul Gong, elektrikli araç sektöründeki daha güçlü marka bilinirliği ve hızlı endüstri elektrifikasyonu sayesinde, yerli markaların geçen yıl %56 olan Çin’in toplam satışlarının 2024’te %63’ünü oluşturacağını öngörüyor.

Kısmen Warren Buffett’ın Berkshire Hathaway’ine (NYSE:BRKa) ait olan BYD, Güneydoğu Asya ve Avrupa’da önemli ilerlemeler kaydetmiş olsa da, teslimatlarının çoğu bayilerini teşvik ettiği Çin’de kalıyor. BYD’nin genişlemesine rağmen Tesla, mağaza başına daha fazla otomobil satarak Çin’de daha yüksek verimliliği koruyor.

Çin’in otomobil pazarındaki rekabet ortamı, uluslararası markaların farklı performanslarına sahne oldu. Fransız otomobil markalarının satışlarında %41’lik bir düşüş yaşanırken, Japon otomobil satışları %10,7, ABD markaları ise %1,4 oranında azaldı. Buna karşılık, Alman araç satışları %2,5 artarken, Çin otomobillerinin satışları %15,7 yükseldi.

Popüler bir Çinli akıllı telefon üreticisi olan Xiaomi’nin geçtiğimiz ay ilk elektrikli aracını tanıtması ve dünyanın ilk beş otomobil üreticisi arasında yer alma hedefiyle otomobil sektöründeki rekabet daha da artacak.

Kaynak: investing.com

Çin küresel otomobil ihracatında Japonya’yı geride bıraktı

Yorumlar kapalı.